Hoe selecteer je uit 6000 kleine beursgenoteerde bedrijven, gevestigd over de hele wereld, de pakweg 100 die je uiteindelijk opneemt in je portefeuille? Het global small-cap team van KCM gebruikt een in-huis ontwikkelde trechter voor structuur, focus en consistentie.

Jan Willem Berghuis vertelt over de werkwijze van het Global Small-cap team: ‘De uitdaging van wereldwijd beleggen in small-caps is het grote aantal bedrijven waaruit we kunnen kiezen. Omdat focus en consistentie heel belangrijk zijn, werken we met een filter. In eerste instantie letten we op verhandelbaarheid, kwaliteit en waardering. Bedrijven die door deze filter komen, hebben de afgelopen 20 jaar gemiddeld een significant beter rendement laten zien dan de benchmark. Zo komen we tot een goede basisselectie, daarna begint voor ons het echte werk.’

Mooie filter. En dan?

Naast een goede filter is efficiënt werken heel belangrijk. Hoe efficiënter, hoe meer tijd het team kan besteden aan het analyseren van ondernemingen. Berghuis: ‘We geven scores aan bedrijven die door onze filter komen. Zoals ‘dit bedrijf heeft een te hoge schuld’ of ‘voldoet niet aan onze criteria voor verantwoord beleggen’, waardoor we er niet verder naar hoeven te kijken. Van de meest interessante bedrijven wordt een investment case uitgewerkt. Dat is behoorlijk arbeidsintensief en duurt tussen de één à twee weken. Contact met het management van het bedrijf is een vast onderdeel in deze fase.’

Rijke database

Het vastleggen van iedere stap in het beleggingsproces in de eigen digitale tool is een belangrijk onderdeel van een efficiënt en transparant proces. Alle teamleden hebben op ieder moment toegang tot alle gegevens over de bedrijven uit de filter. Of dat nu een persbericht, analistenrapport of nieuwsartikel uit The Wall Street Journal is. Berghuis: ‘Ook onze eigen research en modellen slaan we op met behulp van deze tool. Zo worden bijvoorbeeld alle verslagen van meetings per bedrijf opgeslagen.’
Over beleggen kan het beeld ontstaan van ‘hoe meer data, hoe beter’, maar Berghuis benadrukt dat de stroom aan informatie vooral dienstbaar moet zijn aan het team: ‘Wat we hebben gebouwd is bedoeld om ons slagvaardiger te maken. In de database zit echt relevante informatie per bedrijf, denk aan financiële data en verslagen van onze eerdere gesprekken met deze ondernemingen. Die database wordt iedere dag rijker. Een voordeel is ook dat we er allemaal overal bij kunnen, ook buiten kantoor als we bijvoorbeeld bedrijven bezoeken in het buitenland.

Eindstreep

Uiteindelijk worden er na het filteren en de researchfase 80-120 bedrijven opgenomen in het Global Small-cap Fund. De tool stelt ons ook in staat om – samen met een klant bijvoorbeeld – terug te kijken. Soms op minder goede keuzes: waarom hebben we dat toen gedaan? Juist dan is het goed om alle stappen in het proces opgeslagen te hebben en ervan te leren. Daarnaast delen we informatie met andere beleggingsteams bij Kempen Capital Management. Zo bouwen we de specialistische kennis die Kempen op dit gebied heeft steeds verder uit.

Blij dus, met de tool?

Berghuis: ‘Zeker! Ook al zou de buitenwereld er niet om vragen, dan nog zouden we het zo doen.’

Deel dit artikel via